Rollkur

Rollkur är en extrem variant av dressyrträning som anses leda till att hästen snabbare blir lösgjord. Övningen innebär att ryttaren förböjer hästen onaturligt o både lod och sidled. Hästen går med nåsen mycket nära bringan eller mycket nära ryttarens ben om hästen är onaturligt böjd. Detta sägs är skadligt för hästen, men andvänds som träningsmetod upp till och med OS- och VM- nivå. Många anser att rollkur är djurplågeri.
Sjäv vet jag inte vad jag tycker. Känner mig lite förvirrad ang det här.. Det är ju en onaturlig rörelse och böjning för hästen att gå såhär, Men efter som tex Anki andvänder sig av det här, Kan det vara så farligt då? Men mitt första intryck var.. Herrejävlar, hur kan man?

Men jag tycker självklart att inte vem som helst INGEN ska använda sig av det, görs det inte på rätt sätt kan det skada väldigt mkt. Det ska hållas på "proffs" nivå. OM ENS DET.Det är ju en träningssak innan hästen ens kan gå där. Det måste ju sträcka ut ryggen otroligt mkt!
Djurplågeri eller okej..? Vad tycker ni?

Det ser ju otroligt hemskt ut..

JAG HAR MYCKET EMOT ROLLKUR, TRO INGET ANNAT

Kommentarer
Postat av: Anonym

HATAR rollkur!!

2011-02-22 @ 11:29:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0